PĘKAJĄCE PIĘTY - ODPOWIEDNIA PROFILAKTYKA TO KLUCZ DO SUKCESU!

Zespół pękających pięt - udaj się do podologa

Pękające pięty to jedna z najczęstszych przyczyn, która zmusza pacjentów do w gabinecie podologicznym. Zjawisko to jest najczęściej spowodowane wzmożonym rogowaceniem i przesuszeniem. Taka skóra ma charakterystyczny kolor od żółtego do brunatnoszarego oraz kruchą lub spójną, łuszczącą się strukturę, która  doskonale jest widoczna w zespole pękających pięt. Nadmierne rogowacenie, dotyczy miejsc najbardziej obciążonych oraz dotkniętych uciskiem.

Pęknięcia skóry dotyczą najczęściej pięt, jednak mogą pojawiać się również na zewnętrznych częściach stóp.

pękające pięty

Skóra z współistniejącym zespołem pękających pięt jest nadmiernie zrogowaciała, odwodniona oraz przesuszona. W konsekwencji tych zmian, skóra jest mniej elastyczna co w kontakcie z podłożem skutkuje jej pękaniem. Pęknięcia w większości przypadków dotyczą jedynie warstwy rogowej naskórka, jednak zdarza się że rozpadliny docierają czasem do skóry właściwej co powoduje dolegliwości bólowe.

W zespole pękających pięt, mamy do czynienia z dwoma rodzajami pęknięć:

• suche – spowodowane są zaburzeniami funkcjonowania gruczołów łojowych oraz potowych co skutkuje nadmiernym rogowaceniem naskórka. Równolegle występujące zaburzenia funkcjonowania płaszcza hydrolipidowego skóry prowadzi do zmniejszenia elastyczności i utraty wilgotności skóry. Początkowe pęknięcia mogą się pogłębiać co w konsekwencji prowadzi do krwawienia.
  • wilgotne – powstają w skutek maceracji naskórka, spowodowane najczęściej wzmożoną potliwością lub zbyt długim moczeniem stóp. Sączenie się z rozpadlin jest najprawdopodobniej spowodowanie zakażeniem bakteryjnym.

Pękające pięty - jaka jest ich przyczyna?

Najczęstszą przyczyną pęknięć skóry jest nieodpowiednia higiena i brak stosowania odpowiednich kosmetyków skierowanych do potrzeb skóry. Ważną przyczyną powstania zespołu pękających pięt jest nadmierna potliwość stóp, której przyczyną może być noszenie nieprawidłowego obuwia lub syntetycznych materiałów. Pęknięcia skóry mogą się tworzyć również w wyniku wrodzonej lub nabytej skłonności do przesuszania się skóry.

Nabyte przesuszania się naskórka może być wywołane długim okresem przyjmowania leków rozrzedzających krew, a także współistniejących chorób wpływających na nadmierne przesuszenie lub łuszczenie się skóry.

Czynniki nasilające przesuszenie skóry:

• niedoczynność tarczycy
  • miażdżyca
  • nadwaga i otyłość
  • atopowe zapalenie skóry
  • cukrzyca
  • niedostateczna podaż płynów

Pękające pięty w gabinecie podologicznym

Pierwszym etapem pracy podologa jest dokładne usunięcie niefizjologicznych zrogowaceń (skalpelem i wygładzenie nośnikiem z jednorazowym kapturkiem ściernym) w celu zwiększenia elastyczności skóry. Przed zabiegiem, w celu zapewnienia lepszego komfortu pracy jest zmiękczenie naskórka produktami, które zawierają mocznik. Nie używa się w tym celu wody by zapobiec rozpulchnieniu warstwy rogowej naskórka, co spowodowałoby zmianę charakterystycznego koloru zrogowacenia i niemożność usunięcia odpowiedniej, bezpiecznej ilości nadmiernie zrogowaciałej skóry. W kolejnym etapie należy zając się rozpadlinami – spłycić je i wygładzić ( za pomocą dłuta podologicznego lub frezu tzw. „różyczki”). Zabieg zakańczany jest dokładnym wygładzeniem naskórka, nałożeniem preparatu natłuszczającego i przyspieszającego regenerację oraz założeniem opatrunku i odciążenia.

W celu uzyskania jak najlepszych efektów, konieczna jest współpraca pacjenta z podologiem, stosowanie się do wszystkich zaleceń oraz skrupulatna pielęgnacja domowa. Terapia pękających pięt najczęściej nie kończy się na jednej wizycie w gabinecie i wymaga systematyczności.

Piśmiennistwo:

1. Klamczyńska M., Kopaczewska E., Skocka-Pietruszewska A., Atlas podologiczny, Patologie skóry i paznokci, PZWL, Warszawa 2019, s. 57 – 67
  2. Artc J., Pytkowska K., Stępniewska E., Szczepańska E., Koselak M., Zespół pękających pięt – przyczyny i postępowanie podologiczne, Pol J Cosmetol 2016, 19(3): 214-222